Voorlopige visie (jan. ’23)

Hieronder kunt u de presentatie terugkijken van de voorlopige visie, zoals die op 24 januari jl. door de adviseurs van DTNP is gegeven in het Raad- en Polderhuis in Ouddorp.

De voorlopige visiekaart, en de kaart met de voorlopige uitvoeringsprojecten, zijn hieronder te bekijken. Klik op de kaart om deze te vergroten (de afbeelding opent in een nieuw venster).

We horen graag hoe u denkt over deze voorlopige visie. Via het reactieformulier hieronder kunt u een reactie achterlaten. Deze reactie is voor iedereen zichtbaar, en u kunt ook op elkaars bijdrage reageren. Voor het indienen van een reactie is een emailadres nodig, maar deze wordt niet getoond op de website. Mocht u liever niet publiekelijk reageren, dan kunt u een reactie sturen naar info@dtnp.nl.

Gezien alle reacties op de voorlopige visie is een extra bijeenkomst in Ouddorp georganiseerd op op maandag 17 april.

44 Commentaren
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
RH van Halewijn
RH van Halewijn
1 jaar geleden

Ik ben het totaal niet eens met dit plan en hoe het gebracht wordt, laten we Ouddorp laten zoals het is. waar gaan de bewoners de auto laten wat doet de waarde van mijn woning wie gaat dat compenseren. wie geeft de garantie dat dit een positieve wending aan Ouddorp gaat geven kijk naar omliggende gemeentes waar dit gebeurd is het centrum bloeit dood ,Voor ondernemers directe parkeerplaatsen bij de winkels betekend omzet, je gaat de parkeerplaatsen bij de jumbo ook niet buiten de gemeente brengen dit zou de ondergang voor de Jumbo betekenen zo ook voor de ondernemers binnen de ring laat dit plan los en gaat eerst met belanghebbende om tafel en kijk dan waar je komen kan.

Peter van Westenbrugge
Peter van Westenbrugge
1 jaar geleden

Onzinnig plan. Totaal geen draagvlak onder de bewoners en middenstand, sterker nog het verzet groeit tegen deze plannen. U doet voorkomen alsof de dorpsbewoners dit plan geweldig vinden. Ik heb er nog geeneen gesproken die uw plan ondersteunt. Het is derhalve één grote farce. Inmiddels worden flyers voor de ramen gehangen hiertegen.

20230303_172728.jpg
Ad Versluis
Ad Versluis
1 jaar geleden

Ik heb sterk de indruk dat het centrum met name aantrekkelijker moet worden voor de toerist. Heeft u zich ook verdiept in de wensen van de oorspronkelijke bevolking van Ouddorp? Toeristen zijn er mijns inziens al meer dan genoeg. Graag houden we Ouddorp zoals het was, met de zondagsrust, een optimale bereikbaarheid van de huidige winkels aan de ring, ook bij regenachtig weer, en de aantrekkingskracht als rustige familie badplaats. Belangrijke zaken blijven in uw presentatie ook onbesproken, zoals een uitleg over een herontwikkeling van De Kreek of de stallen aan de Goudsmiene, die wel op uw overzichtskaart staan aangegeven, zonder nadere toelichting.

S. de Roode
S. de Roode
1 jaar geleden

Bedankt voor deze visie, die een gevoelige behandeling met de dorpskern laat zien. Als geograaf en zelf actief in de stadsontwikkeling zie ik al jaren de noodzaak van actie op bepaalde punten in het dorp. Precies deze zaken worden fijngevoelig opgenomen in uw planning/visie. De Dorpstienden als belangrijke sociale ontmoetingsplek in het dorp gaat in het huidige aanzien volledig verloren, het kan qua inrichting en functie veel beter en dat laat je goed zien met je visie. De parkeerplaats voor het Kruidevat devalueert de entree van ons mooie dorp. Een sfeervol plein verhoogt de verblijfskwaliteit hier, versterkt de naastgelegen winkels, restaurants en verhoogt de verblijfskwaliteit voor bewoners en biedt de mogelijkheid voor jong en oud om elkaar te ontmoeten zonder consumptie. Ik zie hier minder een centrale speeltuin, misschien kleinere speelelementen en in plaats daarvan het openstellen van het schoolplein voor het publiek, zodat er nabij het centrum een ​​speelplaats voor het grote publiek beschikbaar is. Ook de optimalisatie van de parkeerplaatsen vind ik goed opgelost en vind de 1-2 minuten lopen naar een verkeersluwe kerkring redelijk, ook voor de senioren onder ons. Daarnaast zorgt het verwijderen van auto verkeer voor meer veiligheid voor voetgangers. Voor fietsers zal ik de kerkring open laten staan. Door het wegvallen van individueel personenvervoer wordt de verblijfskwaliteit in de dorpskern aanzienlijk verhoogd. Het aantrekkelijker maken van de buitenreclame bij sommige winkels zou ook helpen om de ring nog aantrekkelijker te maken.
Bij het ontwikkelen van meer fietsenstallingen (6) zou ik willen aanbevelen om hier rekening te houden met ruimte voor bakfietsen en fietskarren.
Ik kijk uit naar het verdere proces!

Lian
Lian
1 jaar geleden

Al jaren geef ik aan bij de gemeente dat het zware verkeer op de broekweg schade brengt aan de huizen en daarnaast de onveilige route, wederom zie ik niet dat er iets mee gebeurd.

Wim Klepper
Wim Klepper
1 jaar geleden

Onzinnig plan om ring autovrij te maken denk aan winkels, maar vooral aan mensen die slecht ter been zijn, die moeten ook naar de apotheek of slager of bieb

Frans Lokker
Frans Lokker
1 jaar geleden

wordt er over nagedacht dat de tuin van de kerk en begraafplaats is?

Hetty
Hetty
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans Lokker

Precies!

Jeannette Voogd
Jeannette Voogd
1 jaar geleden

In de presentatie zegt men : Ouddorp Centrum van GOED naar “beter”. Waarom moet het beter? Voor wie? Ouddorp Centrum ,de ring rond de kerk is voor ons Ouddorpers geweun Goed! Ouddorp is uus durp ,groot genoeg en er komen ook al genoeg toeristen.De dorpsring afsluiten voor auto/fietsverkeer kunnen we in het zomerseizoen wel begrijpen maar het hele jaar is echt onzinnig. De dorpsring is niet alleen voor toeristen. Zelf fietsen we dagelijks over uus durpie heen. Even naar de bakker, naar de kaasboer… En dat kan dan niet meer op je eige durp? Wat denkt u van de schooljeugd die dagelijks fietsend het dorp oversteekt om naar school te gaan. Vanuit de woonwijk Welgelegen komen ze allemaal over het dorp heen. Hoe gaat het met de hulpdiensten? Hoe kunnen zij hulpverlenen als de ring vol is met terrassen? Het kerkhek moet blijven, hoort bij de kerk. Voor ons monumentaal! Dan, de Kreek ‘wordt nog niet veel van gezegd als alleen herontwikkeling. Maar die wensen we echt NIET terug. Zeker de nachtelijke vernielingen niet die we als bewoner van de dorpskern meemaakten als de Kreekbezoekers naar huis gingen. De gemeente Goeree Overflakkee heeft mooie plannen maar wat kost dat allemaal niet. Zorg eerst maar eens voor betaalbare woningen zodat onze Jeugd een eige plekke krijgt en niet alleen terrasjes!!

Teun Grinwis
Teun Grinwis
1 jaar geleden

Geen voorstander van het volledig afsluiten van het dorp voor rijdend verkeer. Voor gedeeltelijke afsluiting op bepaalde tijden tijdens schoolvakanties heb ik begrip. Buiten deze periodes ontbreekt elke noodzaak. De bevolking is over het algemeen geen terrasjes bezoeker, maar komt op het dorp om de boodschappen te doen. Hoe dichter bij de winkel geparkeerd kan worden hoe idealer. Na inkoop zijn ze ook weer snel verdwenen. Een toerist komt voor de stranden in plaats van het bezoeken van de terrasjes op het dorp.
Volledige afsluiting zal verlegging van koopgedrag met zich meebrengen, met gevolg van leegstand van winkels op het dorp, wat weer gaat leiden tot een doods dorp.

De aanrij routes verleggen van “parkeren centrum” om te gaan via het Smalle Einde, Spaanseweg, Hazersweg Dorpstienden lijkt me een goede zaak. Wel wil ik er op wijzen, dat wanneer de parkeerplaatsen Dorpstienen of de Goudsmine verlaten worden de afvoer in hoofdzaak geleid zou moeten worden via de Hazersweg naar het Smalle Einde. Omdat de Hazersweg op dat stuk eenrichtingsverkeer is, is er een sterke neiging om de afslag Hazersweg/Smalle Einde vrij links te nemen als er richting Goedereede wordt afgeslagen, wat voor het verkeer op het Smalle Einde (gaande richting het westen) erg gevaarlijk wordt. Zeker voor fietsers. Er moet dan op die kruising meer zicht komen. Wellicht een minirotonde.

Willie
Willie
1 jaar geleden

Is geen draagvlak voor. Voor wie is dit plan opgesteld, voor de toerist of voor Ouddurpers. Zijn heel veel nadelige gevolgen. Fietsverkeer, kinderen die naar school gaan die over het dorp fietsen , kerktuin openstellen, is echt van de zotte, is begraafplaats. Dit plan is ongehoord.Er zijn terassen genoeg, met rolstoel moet je in de zomer, alle zeilen bijzetten om op het dorp te komen, de ring te bezoeken, Rolstoel toegankelijk is belangrijk. Afsluiten van de ring heel jaar door, heeft nadelige gevolgen voor de ondernemers,
Zondagsrust behouden.
samenspraak met de Ouddurpers, luister naar de bevolking.
Wat kost dit allemaal, en wie gaat
dat betalen??

M Tanis
M Tanis
1 jaar geleden

Als stedenbouwkundige en geboren en getogen bewoner van Ouddorp komt deze ‘gebiedsvisie’ voor onze historische en geliefde dorpskern nogal rauw op het dak gevallen. Het lijkt alsof er te weinig wordt geparticipeerd met de Ouddorpers’ zelf over wat er nu ècht nodig is (want dat zijn namelijk geen verplaatsbare stoeltjes in de ‘kerktuin’). Als ik uit ervaring mag spreken, is het creëren van draagvlak onder de lokale bevolking voor dit soort plannen is zeer belangrijk! Als men de dorpskern van Ouddorp wilt verbeteren, doe dit dan voor en samen mét de bewoners en ondernemers.
Bovendien lijken de vergevorderde ‘uitvoeringsprojecten’ al zo goed als vast te staan, terwijl er mijns inziens voor een aantal aspecten ook andere en misschien wel geschiktere keuzes gemaakt kunnen worden. Nu wordt het door jullie geschetste ‘probleem’ met het autoverkeer juist verlegd, in plaats van opgelost. In jullie gebiedsvisie kan het meestgebruikte parkeerterrein bij de Dorpstienden en Albert Heijn namelijk alleen nog maar via één entree bereikt worden (aan de zuidkant). Dit betekent dat er een enorme druk zal ontstaan op de karakteristieke Dorpsweg, Hazersweg en Dirkdoensweg, aangezien de bewoners en toeristen vanuit het noorden om het dorp heen moeten rijden als zij een grote boodschap willen doen per auto (of als het regent). Ik vraag me af of dit wenselijk is?
Volgens mij moeten er een flink aantal stappen teruggezet worden richting de tekentafel, waarbij de bewoners en ondernemers zeker aan zouden moeten sluiten, het gaat ten slotte over ‘onze’ dorpskern!

M. Sperling
1 jaar geleden

Bedankt voor de heldere presentatie in het filmpje. Ik zocht het document van de voorlopige visie maar die kon ik niet terugvinden op deze website. Een paar dingen vallen mij op.
Ruimte voor de flanerende voetganger, minder autoverkeer op de ring en ruimte voor de voetganger op de ring kan ik me goed in vinden en past goed binnen de mobiliteitstransitie die gaande is.
De ruimtebeleving van de ring is dorps, door de oude, karakteristieke gevels, de smalle straatjes (met nu daarbij passende materialen), en de kerk met hierom heen zijn groene ring. Het is jammer dat de ruimte rondom de kerk nu niet voldoende meedoet in de beleving als je op het dorp loopt. Dit komt voornamelijk door de hoge hekken die hieromheen staan. Het lager of zelfs weghalen van deze hekken zou de ruimtebeleving van de gevel van de kerk tm de gevels van de winkels kunnen maken. Aandachtspunt is hierbij wel goed uit te zoeken waar nog graven zijn en hoe de bezoekers dan worden geleid. Ik ben het ermee eens dat hier geen terrassen of andere functies moeten komen. Zitplekken zijn wel het meest uitbundige wat ik daar voor me zie. Misschien samen met een drinkwaterpunt. De kerk als middelpunt, met hieromheen een groene ring en daaromheen de straatjes met daaromheen weer de gevels dient behouden/versterkt te worden. De bomen dragen ook bij aan de beleving. Laag groen onder ooghoogte met zicht op de gevels is essentieel. Fijn dat de stoepen op niveau van de straten zijn maar dat er in de materialen wel een zichtbaar onderscheid is. Als het autovrij zou worden, wordt het visuele onderscheid er dan uit gehaald? Het is niet de bedoeling dat het een soort kerkplein wordt rondom de kerk. Het is oorspronkelijk een ringdorp en die uitstraling moet het ook behouden.
Het zalencentrum integreren in het IKC biedt veel kansen. Voor hoe lang geldt deze visie? Overleefd de sportzaal die doorlooptijd? Dient er niet gekeken te worden hoe het zalencentrum, de school / IKC, dorpshuis/cultuurhuis en sportzaal samen als 1 geheel opnieuw ontwikkeld kunnen worden? De sportzaal zorgt er nu namelijk voor dat je niet een ECHT mooi stedenbouwkundig plan kan maken voor deze plek. Door het nieuwe IKC zo te plaatsen zoals jullie hem nu tekenen blijft de nauwe doorgang (en daarme toch een barriere) tussen kruidvat en huidige peuterspeelzaal behouden. Ik zou ervoor pleiten de potentiele vrij komende ruimte van het zalencentrum te gebruiken als een open, ruimtelijke verbinding of misschien zelfs als soort ‘ kraal aan het snoer’ Waarbij de kerk met ring een punt is, de plek voor de kruidvat en de nieuwe plek tussen kruidvat en duinkerkerkweg iets kan zijn. Dat zou misschien te behalen kunnen zijn als het IKC aan de ‘ achterzijde’ van de sporthal komt, voor de dokter. Hiermee verbind je dan de ruimte, wat nu ‘ achter het kdv’ zit met de ruimte voor de kruidvat. Hierdoor kan dit ook in de beleving bij het centrum gaan horen (niet bij het dorp want dat is toch echt de ring met de vier aankomstwegen).
De parkeerplaats bij de Dorpstienden kan enorm klimaatbestendig verbeterd worden. Het is nu een grijs plakkaat aan asfalt dat 0 water doorlaat en totaal niet past in een dorpse sfeer. Geef hier op zijn minst de ambitie mee om er een groenere parkeerplaats van te maken met bijvoorbeeld parkeerkoffers/hagen/bomen/heesters zodat de auto’s niet zo overheersen in het beeld en de maat en schaal gaat passen bij het dorpse karakter dat Ouddorp heeft.
Zorg bij de voorzieningen dan ook gelijk voor goed ingepaste fietsparkeervoorzieningen die gemakkelijk en eenvoudig zijn te gebruiken en logisch zijn. De fietser zal nooit moeilijk gaan doen om zijn fiets kwijt te kunnen. De verkeerscirculatie moet toch echt eenvoudiger kunnen. Met name rondom de Dorpstienden. Zorg ervoor dat die fietser zijn weg kan vinden en zich veilig voelt, ook voor de kinderen die over de huidige parkeerplaats naar de Beatrixschool fietsen.
Een langzaamverkeersverbinding tussen het dorp en de stationsweg juich ik toe. De Nebo locatie heeft enorme potentie. Laat dit niet uit jullie handen glippen. Geef een mogelijke ontwikkelaar duidelijke kaders mee en zorg voor ruimtelijke kwaliteit.Zorg dan ook voor voldoende maat en groen, passende bij de sfeer en identiteit van Ouddorp.
De vraag waar het dorp begint is een interessante. Ruimtelijk de kerkring. Historisch de ring. Qua beleving mss anders. Maar dat komt ook omdat er winkelfuncties buiten de ring zitten waardoor we geneigd zijn het dorp groter te maken. De Boompjes/Hoenderdijk/Raadhuisstraat/Weststraat iig wel naar mijn idee. Een goede vraag om uit te zetten bij de Ouddorpers wat vinden Ouddorpers nu eigenlijk het dorp. Waar het dorp dan uiteindelijk is, zal ook tot uiting moeten komen in de uitstraling, het gebruik van materialen. Eenheid, eenvoud en passend. Hoe de Hofdijksweg zich daarin verhoudt vind ik nog het interessantste.
Grote fietsenstallingen lijkt me niet gepast. Meerdere op logische plekken wellicht weer wel.
Hoe wordt er gekeken naar het gebied tussen de Westhoek en de Dorpsweg, dat wordt een beetje buiten beschouwing gelaten. Maar hoort toch ook bij deze visie.
Het is jammer dat de Hofdijkseweg geen dorpse uitstraling heeft (niet dat hij bij he het dorp zou horen, maar puur de uitstraling in vergelijking tot alle andere wegen in Ouddorp). Dat ik hem er niet in vind passen komt door het brede wegprofiel, de lappendeken aan materialen en het asfalt. Als dit komt door de eisen vanuit de bus is dit erg jammer. Ik begrijp dat de puzzel mbt de bus en de kruisingen nog niet gelegd is. Dat is ook een moeilijke. Een buslus, lijkt mij een zeer ruimte slurpende oplossing waardoor het weer een verkeerskundige uitstraling zal krijgen. En dat is wat ik en volgens mij jullie ook niet vinden passen. Is al dat asfalt trouwens nodig bij de stationsweg vraag ik me altijd af. Die enorme brede asfaltbaan. Zorg ervoor dat dit ook een fijne plek wordt om te wachten op de bus. Zorg voor vergroening en koppeling met de andere kant van de weg: de nebo garage.
De verbinding met de Jumbo vind ik zeer ver gezocht. Waarom willen we dit? De jumbo zit nu een maal buiten het dorp, waarom zoeken naar een relatie die er niet lijkt te zijn. Alleen omdat hier ook winkels zitten? Historisch gezien hoort deze locatie er niet bij. Als er trouwens iets aan die parkeerplaatsen gedaan kan worden stem ik ook voor. Ook hier een plakkaat aan asfalt en totaal niet klimaatbestendig. Ik kan me voorstellen dat de aanliggende ondernemers ook duurzamer willen gaan ondernemen. Deze parkeerplaats biedt een kans.
Hoe ziet het participatietraject er verder uit? Als er nog een avond komt, word ik graag uitgenodigd.
Bedankt en succes met de verwerking van de input. 

G. van Rossum
G. van Rossum
1 jaar geleden

Zo jammer dat men niet luistert naar de mening van de inwoners van Ouddorp. Door de vergrijzing hebben we te maken met veel ouderen voor wie het zo onmogelijke wordt gemaakt om hun vertrouwde winkels te bezoeken. Vele van hen kunnen de afstand niet te voet afleggen zodat zij worden uitgesloten voor een bezoek aan het dorp. De kern van Ouddorp is juist een verbinding tussen alle delen van het dorp en zijn bewoners. Het uitsluiten van fietsers en auto’s buiten het seizoen haalt het leven uit het hart van het dorpscentrum en zo ook de identiteit van het unieke Ouddorp.

C voogd
C voogd
1 jaar geleden

Houden zoals het is eigenlijk al te lang afgesloten

R Akershoek
R Akershoek
1 jaar geleden

Als ondernemer snapt ik de 8 weken vakantie wel maar daarna niet meer ,voor ons is belangrijk dat de ouddorpers komen , ook met het Nwe plan dat over een aantal jaren de burger niet meer dan 15 minuten mag rijden , daarom is het van belang dat de brandweer blijft ook zij zitten met de aanrij tijd van 15 minuten, mensen doe je ogen open , en help je ondernemer en vooral de ondernemers met tegen posters, als ik lees in eilanden nieuws dat zelfs een politieke partij zegt niets te weten heeft hij geen betrokkenheid in zijn gemeente …
Of ze zeggen niet de waarheid

T. Sperling
T. Sperling
1 jaar geleden

Het plan ziet er mooi uit.
Ik neem aan dat jullie de punten die zijn aangedragen meenemen.
Zelf heb ik een aantal praktische punten:
-Afstand dokterspraktijk naar apotheek lopen is best ver als je flink ziek bent.
-Afsluiten ring gedurende zomer weken is te overkomen. Er is dan in de ochtend altijd nog tijd om met de auto op t dorp te komen. Gedurende de herfst, winter, en lente zijn de terrassen leeg. Het weer is minder aangenaam om te lopen en te zitten. Dus waarom dan autovrij?
Trouwens ik zie weinig echte Ouddorpers op de terrassen zitten.
-De Ouddorpse middenstand moet ook leven na en voor het zomerseizoen en dan is een goede bereikbaarheid een must

Carolien
Carolien
1 jaar geleden

Goedemiddag, hartelijk dank voor deze opname! Op deze manier bereik je veel mensen en dat is wat je wil. Zelf kon ik niet aanwezig zijn bij de presentatie en dan is het fijn om op deze manier geïnformeerd te worden. Ik had ook graag van te voren een online enquête gezien of via de post voor de minder digitale mensen zodat jullie nog meer input hadden gekregen. Brengt mij gelijk bij mijn eerste vraag; hadden jullie voldoende input vanuit jullie bijeenkomst in november? Of te wel; hoeveel mensen zijn hierbij betrokken geweest?
Verder vraag ik me af wat de aanleiding is voor de veranderingen? Is er vraag geweest vanuit de ondernemers, vanuit de bewoners, vanuit de toeristische sector of vanuit een andere hoek? Het lijkt me nu vooral gericht op de wensen van de toeristen al wordt er wel gesproken over de bewoners, maar is dat ook echt de wens van de bewoners?
Stap 1 is de Kerk op 1, dat lijkt mij heel goed. De kerk is zeer waardevol voor de bewoners en ook voor het beeld van Ouddorp. Zelf zou ik zeker hier niets aan veranderen en het kerkhek laten staan. Ik zie ook geen noodzaak om dit aan te passen voor rustplaatsen. U spreekt over meer ruimte voor de voetgangers, maar is het niet juist karakteristiek? U benoemt zelf immers dat smalle straatjes bij het dorpsgevoel passen. De afsluiting van de ring in het hoogseizoen draagt voldoende bij aan de ruimte voor de toerist. Buiten het hoogseizoen zou ik de ring niet afsluiten. Dit levert naar mijn inziens totaal geen voordeel op. Terrassen zijn er dan niet, net zoals de toeristen. Zo kunnen de ouddorpers makkelijk een boodschap halen, maar vergeet hierin ook niet de bewoners van Goedereede e.d. die snel even in Ouddorp iets ophalen en graag even de auto voor de deur parkeren. Bij de fysio en de apotheek onder andere is het noodzaak om voor de deur te komen. Hoevaak rijden mensen niet met de auto van de dokter direct door naar de apotheek om hun medicijnen? Is er met de ondernemers gesproken over het beeld van Parijs? Is dat de wens van de ondernemers? Ik hoor nu meer geluiden over het toegankelijk houden van de ring.
U maakt gebruik van onder andere 2 foto ’s van auto ’s die hinderlijk zijn. Echter de auto bij de Bruna rijdt daar tegen het verkeer in, die volgt de borden niet. En de auto op de foto voor de markthal staat daar stil en mag daar niet parkeren. Deze 2 voorbeelden lijken mij dan ook niet gegrond.
Bij stap 2 vergelijkt u de kerk met een leadzanger. Deze vergelijking verbaasde me gezien de identiteit van ons dorp.
Ik mis in uw plan het zomertreintje, een voorziening die vanuit de gemeente wordt aangeboden voor voornamelijk de toeristen. In het nieuwe plan zou ik hiervoor zeker ruimte maken, voor een mooie, veilige opstapplaats die bijdraagt aan de toegankelijkheid van het centrum. De doorsteekjes waarover ook gesproken wordt richting bushalte is zeer mooi, vraag me wel af of dit niet ten nadele is voor de ondernemers aan de stationsweg. Maar de oude kerkpaden passen zeker bij ons dorp!
Dan de ruimte bij de broekweg en de molenblok. Deze straten worden intensief gebruikt ze zijn de route naar oa de basisscholen. Vergeet bij de broekweg zeker niet de Christelijke school. Het afsluiten van deze wegen zou voor veel omleiding en hinder zorgen. Is er vanuit de bus een vraag gekomen om deze situatie aan te passen? De route van de molenblok wordt ook gebruikt als aanrijroute naar plein 215 vanaf het centrum.
De starterswoningen die genoemd worden zouden zeer welkom zijn voor de bewoners, maar ook zeker voor het beeld.
Het idee van het IKC is interessant. De aankomst van de school te verplaatsen lijkt mij heel goed, dat is nu chaotisch. Maar is het ook de bedoeling dat het karakteristieke ‘kraaie nest’ etc gaat verdwijnen? Is er dan nog ruimte voor feesten en partijen. Denk hierbij zeker aan feesten en partijen voor onze jeugd! Deze hebben al zo weinig ruimte. De sfeerbeelden die u ons geeft zijn totaal anders met ons ‘bruine’ café wat ook zo past bij ons Ouddorp. Is er gesproken met de verenigingen etc. die gebruik hiervan maken? Hier is zeker iets moois te maken wat voor iedereen wenselijk is.
Aanpassing van de parkeerplaats is ook een goed idee. De parkeerplaats is niet mooi of groen. Zou zeker geen gebruik maken van een blauwe zone. Dit is niet praktisch voor horeca en ook niet voor de gebruikers van het toekomstige IKC. Is er vraag naar vergunnningplaatsen? Er wordt nu heel veel gebruik gemaakt van de parkeerplaats bij het kruidvat, blijkbaar is die parkeerplaats erg gewild. Is dat bekend? Het plein wat u daar wilt creëren is mooi, maar past dit bij Ouddorp? U spreekt over spelende kinderen, maar veel kinderen in Ouddorp maken geen gebruik van een plein om op te spelen. Ontmoetingen tussen dorpsbewoners zie ik me ook niet voor me op dat plein zonder horeca. Probeer dit te realiseren op de ring in het hoogseizoen, als het dorp is afgesloten. Hier zitten ook de horeca gelegenheden. Hoe zien de horecagelegenheden de veranderingen? Willen zij een plein/ plaats voor meer ontmoeting/ terras? Het is jammer dat er weinig ruimte gecreëerd kan worden voor extra terras.
Ik hoop dat u met uw volgend informatief moment veel Ouddorps bereikt! Ik zou ook zeker graag aanwezig zijn bij een vervolgmoment. Veel succes met het vervolg van uw project.

Janneke
Janneke
1 jaar geleden
Antwoord aan  Carolien

Ik ben het hier helemaal mee eens!

J. Grinwis
J. Grinwis
1 jaar geleden
Antwoord aan  Janneke

Helemaal mee eens! Denk aan de behoefte van ons als inwoners!

Thomas Klepper
Thomas Klepper
1 jaar geleden

Auto en al helemaal fietsvrij het hele jaar rond is ronduit belachelijk. Tijdens een markt of toeristendag is dit logisch maar het hele jaar rond is nergens voor nodig.

Kerktuin open en hek verwijderen kan ook echt niet. Alleen al als je bedenkt dat daar nog mensen begraven liggen.

Krijg sterk het idee dat de gemeente er een 2e Renesse van wil maken en de toeristen belangrijker zijn als eigen bevolking, erg jammer…

Hetty
Hetty
1 jaar geleden

Waarom veranderen, het is juist zo’n mooie balans tussen kleine winkeltjes en horeca, en de afsluiting van het dorp na 10u. De paaltjes voor het afsluiten van het dorp zouden dan bij Zus in de weg kunnen komen te staan, ipv bij Akershoek.
Ik mis ook een plan voor de Nebo garage, dat is toch ook een aanfluiting voor het centrum????. Maak daar dan anders extra parkeerplaatsen.

Johan G
Johan G
1 jaar geleden

Ik vraag me af in hoeverre hierover contact geweest is met omwonenden en ondernemers op en rond de ring? Mij lijkt het jaarrond afsluiten van de ring een strop voor ondernemers! De noodzaak voor het afsluiten is er zeker tijdens drukke dagen, maar niet op de winterdag.

Het openstellen van de kerktuin is voor het beeld mooi maar laat men er aub wel rekening mee houden dat hier graven liggen! En hou rekening met de karakteristieke uitstraling van het hek?

Qua verkeersdrukte ben ik wel bang voor het smalle einde, hazersweg en dirkdoensweg. Dit zijn al drukke wegen!

Ontwikkeling van de NEBO locatie is dikke prima, graag met starterswoningen waar nu een groot tekort aan is!

Vergeet verder de wil om alles met mooie voetpaadjes en steegjes te willen verbinden. De mens is nu eenmaal van het gemak en als het dorp alleen lopend bereikbaar is dan verdienen de ondernemers op het dorp niets meer en is alleen de Jumbo er goed mee want daar kun je voor de deur parkeren!

Al met al zou ik als gemeente liever investeren in een project als huizenbouw dan iets te willen verbeteren wat zelfgezegd al goed is!

C Grinwis
C Grinwis
1 jaar geleden

Ringafsluiting voor auto’s is mensen buiten sluiten die minder mobiel zijn, laat iedereen de kans krijgen te participeren in ons dorp. Daarnaast moeten fietsen (aan de hand) welkom blijven, met boodschappen en kleine kinderen is het bijna onmogelijk lopend over dorp te gaan, parkeerplaatsen voor fietsen dicht bij winkels blijft nodig. Zo kun je met kind in fietszitje, boodschappen in fietstassen over dorp blijven gaan. Grotere keerplaatsen prima, als ze goed bereikbaar zijn, zet duidelijkeborden voor de toerist neer waar ze terecht kunnen!
Laat het dorp authentiek blijven zoals het nu is, waarom veranderen voor de toerist als eigen inwoners tevreden zijn?

~R. de Busschere
~R. de Busschere
1 jaar geleden

Dit is een plan waarin de (centrum) bewoner van Ouddorp, de winkelier, de kerkganger e.d vergeten zijn. Het gaat hier om de toerist die geld in het laadje moet brengen en verder wordt niet gekeken. Waarom moet het dorp het HELE jaar worden afgesloten, terwijl dat alleen nodig zou zijn in het terrasseizoen? Waarom verdwijnen er zoveel parkeerplaatsen terwijl er net in de Goudsmiene broodnodige parkeerplaatsen zijn gemaakt. Het is zo belangrijk dat winkels ook met de auto kort bereikbaar zijn. Deze plannen gaan leiden tot een op korte termijn zieltogend winkeliersbestand, leegstand, onroerend goedontwaarding, resulterend in een onaantrekkelijk en doods dorp. Daar heeft de horeca ook niets aan. Zij hebben ook het meest aan een levendig dorpscentrum.
Verder kan een kleuter bedenken welke parkeer- en doorstroomproblemen dit gaat geven in de periferie en de woonwijken van Ouddorp.
Het had ook fijn geweest om alle direct betrokkenen, ondernemers, bewoners en kerken VOORAF te betrekken in deze plannen. Nu wordt het van bovenaf opgelegd en er in sneltreinvaart doorheen gejast! De BIZ heeft de ondernemers die zij zegt te vertegenwoordigen bewust vooraf niet ingelicht, terwijl zij van begin af aan (juni 2022!) al op de hoogte waren. Ook de dorpsraad heeft zich in stilzwijgen gehuld.
Welke verlichte geest heeft dit inhoudelijk volstrekt achterlijke plan bedacht?
En democratische principes worden voor de toerist en het grote geld al te gemakkelijk achter formele, zogenaamd democratische wassen neuzen opzij geschoven.
Waarom? Gemeenteraad van Goeree Overflakkee, gebruik uw mogelijkheden die u via democratische weg zijn toevertrouwd en grijp in. Dit plan moet van tafel en over vernieuwingen moeten we mét elkaar van gedachten wisselen. De bewoners van Ouddorp hebben u gekozen, maar de toerist bepaalt hier het beleid!

G Grinwis
G Grinwis
1 jaar geleden

Geen goed plan, alles houden zoals het is , druk genoeg

A v.d. Klooster
A v.d. Klooster
1 jaar geleden

Eens met de mensen die er tegen zijn. Er worden zoveel argumenten aangehaald, die onderschrijf. NIET de toerist leeft en werkt hier, maar de OUDDORPERS zelf. En wij weten wat goed is, wat goed functioneert en hoe het allemaal loopt hier. Niemand van de bewoners zit op die veranderingen te wachten, ook mensen niet, die niet anders dan met de auto zodicht mogelijk bij de apotheek moeten parkeren. Laat Ouddorp voor wat het is, met respect voor z’n eigen bewoners, hun omgeving en manier van leven op deze wijze. Men heeft het over veiligheid, maar gelukkig komt het zeer zelden voor dat er een ongeluk gebeurd met auto of bus. Er is onder de bewoners op voorhand ook geen enquête verstrekt om die in de vullen en wat wij zouden willen. Laat ook de kerk voor wat het is, zoveel historie, niet alleen de kerk, maar ook het hekwerk en daarachter de begraafplaats om de kerk, je ziet het zo niet, maar het is het wel. En dan de ondernemers, laat ze bereikbaar MET de auto voor de mensen die hun auto zo nodig hebben vanwege hun gezondheid, ouderdom, lichamelijke gebreken. Zo ontneem je het sociale contact wat deze mensen nog kunnen hebben op deze manier in hun eigen omgeving en je ontneemt ondernemers hun klanten als ze niet meer met de auto op het dorp kunnen. Laat de Kreek weg!! Dat heeft rust gebracht, daar houden de Ouddorpers van. Geen herrie, geen overlast, dat gaat er juist (meer) komen als dit heropent wordt.
Men gaan door met hun visie, hopelijk wordt het plan stop gezet!!

Carolien
Carolien
1 jaar geleden
Antwoord aan  A v.d. Klooster

Ik ben tegen deze plannen. Een dorp waar helemaal geen auto’s en fietsers op dorp mogen komen, slaat nergens op. Enige goede punt is Nebo aanpakken, daar knapt het dorpsgezicht van op. Luister naar de bewoners en hou Ouddorp zoals het is, dan is iedereen tevreden.

Oscar Zeelenberg
Oscar Zeelenberg
1 jaar geleden

Voor mij en alle minder validen is rolstoelvriendelijkheid en regio/rolstoeltaxi toegang tot aan de deur, ook op de dorpsring van Ouddorp het belangrijkste!

A. Van Dijk
A. Van Dijk
1 jaar geleden

Heel fijn dat we deze plannen onder ogen komen voordat ze worden uitgevoerd. Nu hopen dat er ook daadwerkelijk iets met alle onderstaande meningen gedaan wordt…
Wat ons betreft blijft het zoals het is. Onnodig om alles op de schop te gooien. Een autovrije ring is niet nodig en juist onpraktisch voor veel mensen (ouderen, mensen met lichamelijke beperkingen). Ook voor mensen met jonge kinderen is het juist heel fijn dat de ring goed toegankelijk blijft met fiets en auto. Dat scheelt veel gesjouw. Het plan om de Broekweg eenrichtingsweg te maken, lijkt ons ook echt niet handig. Heel veel kinderen (en ouders) gebruiken die weg doordeweeks dagelijks vaak 4 keer.
Nieuwe starterswoningen zijn altijd fijn (vooral als ze ook daadwerkelijk betaalbaar zijn!), maar volgens ons gaat dit op deze plek ten koste van.
Meer groen is ook altijd mooi, maar dan niet ten koste van parkeergelegenheid of toegankelijkheid, dit kan vast ook anders. Bovendien is er bij strand al een prachtige natuur, als dit tenminste niet verloren gaat door het bouwen van hotels/vakantieparken voor weer de toeristen. Hopelijk staat de bewoner van Ouddorp centraal en niet de toerist. Die hebben al genoeg ruimte gekregen in de afgelopen jaren.

Tanis
Tanis
1 jaar geleden

Wij zijn tegen het plan dat dorp hele jaar af gesloten is voor auto en fiets.
Het hele plan gaat om de toerist en niet om de bewoners die het hele jaar hun boodschappen op het dorp doen.
We worden allemaal ouder en moeten en willen zo zelfstandig mogelijk blijven . Dit betekent ook zolang mogelijk boodschappen blijven doen en dat kan dan met de auto of fiets. Ook de sociale contacten van de bewoners van het dorp en van de mensen die hen willen bezoeken zijn niet meer mogelijk.
Ook zijn er terrassen genoeg.
Dat de kerk op nummer 1 staat blijkt niet uit het plan want dan zou men niet aan de tuin en het hek komen. Denk dat het hek dan van de dam is.Wij houden van de zondagsrust en men kan die niet waarborgen met dit plan.

Nelleke
Nelleke
1 jaar geleden

Wat een mooi plan! Het wordt zo nog gezelliger en veiliger in en rond het centrum. De kerktuin openen geeft zo’n leuke sfeer; dat zie je nu al een paar jaar als de kerk daar een braderie organiseert (zie foto). Gelukkig zijn er veel parkeerplaatsen rond het centrum, zodat je maar een klein stukje hoeft te lopen met je sloggi, je brillenkoker of je onsje ham.
Fijn dat er ook aan de jeugd is gedacht met het IKC; hopelijk stimuleert dit jonge mensen in Ouddorp te blijven wonen en Ouddorp niet volledig vergrijst.
Ten slotte: Jammer dat de mensen die tegen zijn, het steeds hebben over “de Ouddorpers”. Spreek alsjeblieft voor jezelf. Bewoners van de dorpskern die panisch zijn voor overlast: ga achter ’t duunhek wonen, daar hoor je niets. Ik schrik als ik zie waar de TEGEN-poster ophangt en wie allemaal hun handtekening zetten bij een winkelier. Ook jonge mensen! Hopelijk wordt niet alleen naar het starre tegen-groepje geluisterd, maar juist naar de positieve berichten en de opbouwende kritiek.

PHOTO-2023-03-16-20-31-28.jpg
Jeannette Voogd
Jeannette Voogd
1 jaar geleden

Vandaag vrijdag 17 maart in het Eilanden Nieuws worden we uitgenodigd voor een extra inloopbijeenkomst over de toekomstvisie van het Ouddorpse centrum voor maandag 17 april om 20 .00. In de Dorpstienden. U kunt deze uitnodiging beter in de dinsdagkrant zetten omdat dat de huis aan huiseditie is. Door het bericht op vrijdag in het Eilanden Nieuws te zetten is het gevolg dat de grootste helft van Ouddorp weer niet van de plannen op de hoogte zijn. Ook staat er aan het eind van de publicatie een verkeerde datum (20 april )vermeld denk ik.

Anonieme
Anonieme
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jeannette Voogd

Het lijkt er op dat ze je wel uitnodigen, maar liever niet dat je komt, dan zeggen ze zie je wel het waren maar oproerkraaiers

Casper
Casper
1 jaar geleden

Wat fijn dat de gemeente wil investeren in het centrum van Ouddorp om deze nog mooier te maken dan die al is!! Maar ook wat naar om zoveel negatieve reacties te lezen. Het stoort mij enorm dat veel mensen schrijven dat het allemaal om de toerist gaat en de uitspraken dat ‘alle’ Ouddorpers tegen dit plan zijn. Ik spreek gelukkig heel veel Ouddorpers die dit wél een mooi plan vinden. Uiteraard moeten er nog punten met de direct belanghebbenden besproken en nader uitgewerkt worden.
Het bouwen van een IKC is een mooi plan, zet dit plan achter de schermen alvast in gang voor een spoedige planning. Het omvormen van P Kruidvat naar een Dorpsplein is ook een mooi initiatief wat zorgt voor een mooie entree naar het centrum. Een aandachtspunt is wel het compenseren van de parkeerplaatsen die dan verloren gaan. Wellicht ook een optie om extra parkeerplaatsen (overloop) te realiseren thv Seres/VVV. Het instellen van een blauwe zone voor doorloop en vergunningparkeren is verstandig zodat bewoners van de Ring altijd een plaats hebben. Voor wat betreft de Ring autovrij zullen er ongetwijfeld venstertijden komen voor leveranciers, bewoners en ondernemers. Het is fijn dat je straks ruimte hebt om te wandelen want nu kan je als voetganger nauwelijks lopen omdat er op de loopstroken geen ruimte is vanwege uitstallingen van winkels en terrassen.
Wat maken mensen zich toch druk om de kerktuin, afgelopen zomer daar nog heerlijk gezeten en genoten van de wafels die door de kerk zelf werden gebakken.

Sommige mensen houden niet van veranderingen, het maakt eigenlijk niet uit welke verandering. Er zijn maar een handvol ondernemers die tegen dit plan zijn maar die schreeuwen helaas wel altijd het hardst, laten we hopen dat de gemeenteraad ook luistert naar de ondernemers en bewoners die wel positief zijn.
Tegengeluiden zijn goed maar houd je wel aan de feiten!!

Arja Cranendonk
Arja Cranendonk
1 jaar geleden

Plan ziet er op veel punten best aardig uit maar…. Laat Ouddorp bewoonbaar blijven voor de inwoners van het dorp en het verdere Goeree. Toeristen houden meer van een authentieke plaats dan van een aangepaste versie. Laat de tuin van de kerk zoals ie is, ook voor de rust in het blikveld.

Corrie Klepper
Corrie Klepper
1 jaar geleden

Niet eens met de plannen. Zeker niet met het plan om de auto te weren uit het centrum.
Ook oudere mensen en mensen die problemen hebben met een stuk lopen willen graag hun eigen boodschap doen. Is vaak het enige uitje wat ze hebben. En wie wil er nu niet zelf iets uitzoeken wat je nodig hebt. Ook slecht voor de weinige winkels die er nog zijn. Als die verdwijnen heb je geen gezellig dorpscentrum meer over. Is er alleen nog horeca over. Het is goed zo als het is. In de zomer alleen tot 10 uur en in de winter heel de dag toegankelijk voor auto’s. Zo druk is het niet in de winter. En laat ook de kerktuin met rust. Behoud de zondagsrust. Behoud het imago van een familie badplaats.

Marieke
Marieke
1 jaar geleden

Wat een mooi plan! Voor zowel de Ouddorpers als de toeristen is het heel fijn als er geen auto’s meer op het dorp mogen komen. De afgelopen 15 jaar is het autoverkeer op het dorp enorm toegenomen, niet alleen omdat het drukker is geworden, maar mensen steeds minder de fiets pakken en te lui zijn om een stukje te lopen. Voor een brood, een bril, een huishoudelijk artikel, een stukje kaas of vlees en een tijdschrift, wat je makkelijk op de fiets kan vervoeren, wordt de auto genomen. Vaak is het ook nog zo dat er iemand uit de auto stapt en de bestuurder rondjes om de ring rijdt, totdat de boodschapjes zijn gedaan, het is van de zotte.
 
Mooi om de kerktuin als rustpunt te betrekken in deze visie, zodat niet alleen de kerkmensen op zondag kunnen genieten van de rust, maar iedereen op alle dagen. Over graven kun je gewoon lopen, het is een lang vergaan stoffelijk overschot, geen heilig gebied.
 
Het bouwen van IKC, een dorpspleintje bij de Kruidvat, Molenweg als fietsstraat zijn mooie plannen, vooral als hierbij veel groen en bomen komen.
 
Als gemeente zou ik ervoor gaan dat de bus niet meer door het dorp rijdt, zoals in vele dorpen dit al het geval is. Zo kan ook het vele asfalt weg bij de Stationsweg en de Broekweg en Hofdijkseweg worden een stuk veiliger.
 
Ik zie uit naar de verdere uitwerking van deze mooie plannen.

Corne Tanis
Corne Tanis
1 jaar geleden

Mensen ze vragen om ideeën niet op stil stand . Ook zie ik veel negatieve reacties dat mensen die slecht te been zijn dan niet meer bij hun winkel kunnen komen .
Medicijnen en boodschappen worden tegenwoordig bezorgd. Zonder auto’s krijgen mensen die slecht te been zijn meer ruimte om rustig te bewegen.
Een pad van bus station naar het centrum is super . Ik vindt wel dat de fiets wel toegankelijk moet zijn op de ring . Zeker voor de jeugd die van en naar school gaat . De wegen rondt de ring zijn en blijven altijd druk . In de winter en in de zomer .
Kortom goed begint plan .
Tip betrek de bewoners meer met de invulling dan komt er meer draag vlak .

Tim
Tim
1 jaar geleden

Bedankt voor de duidelijke toelichting gisteravond, ook vanuit DTNP. Natuurlijk zijn er voor- en tegenstanders van het plan of individuele aspecten. Laten we proberen bruggen te bouwen en te zorgen dat het centrum van Ouddorp aantrekkelijk is – en blijft – voor iedereen. Wel teleurstellend dat mensen spreken namens ‘alle Ouddorpers’: laat iedereen een mening voor zichzelf hebben.

In de zaal zaten gisteren veel ouderen en vrijwel geen jongeren onder de 25 jaar. Ik hoop dat de gemeenteraad meeneemt dat de kinderen en jongeren de toekomst van het dorp zijn. Goed dus dat het dorp aantrekkelijk blijft voor deze groepen, anders zitten we over 30 jaar met een spookdorp.

Heel leuk idee om iets te doen met een waterplein bij de Kruidvat. In veel andere steden en dorpen is dit al en op warme dagen trekt dit bewoners en toeristen. Zeker nu we gezien de klimaatverandering warme zomers krijgen, is dat een welkome aanvulling van het dorp. Ook voor (dorstige) vogels. Daarnaast zou het fijn zijn als er meer schaduwplekken komen, het liefst in natuurlijke vorm (bomen). Openbare bankjes zijn altijd een plus: voor ouderen om even te zitten, maar ook voor gezinnen om een patatje te eten. Nu wordt daar op zondag het terras van Akershoek voor gebruikt. Ook niet de bedoeling lijkt me.

De aanwezigheid van horeca (zoals De Koophandel) hebben een positieve impact: er worden leuke activiteiten (bijv. pubquiz) georganiseerd waar jong en oud welkom is. Ditzelfde geldt voor feesten in Dorpstienden. In de jaren dat ik nu aan de Molenblok woon heb ik daar nog geen grote hinder van ondervonden. Zo zorg je er samen wel voor dat er voor jongeren iets leuks te doen is op het dorp – behalve alleen op het terras zitten – en dat ze graag in het dorp blijven wonen (of later terugtrekken) en dat zij in de toekomst het hart vormen.

Verder een prima idee om de parkeerplaats bij de AH blauwe zone te maken (met ontheffing voor bewoners in de directe omgeving, bijv. de bewoners die boven de winkels wonen) en Goudsminne lang parkeren. Zo kunnen inwoners en toeristen ook in hoogzomer gemakkelijk boodschappen doen en kunnen inwoners op het dorp makkelijk hun auto parkeren op drukke dagen. Op de Goudsminne is vaak meer dan genoeg plek.

Anna
Anna
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim

Helemaal mee eens!

Anna
Anna
1 jaar geleden

Met veel interesse kennis genomen van de gebiedsvisie. Wat fijn dat de huidige knelpunten worden aangepakt, zodat ons dorp ook voor de toekomst goed toegerust is. Alle verandering is lastig lees ik uit de bevlogen reacties. Ik zie hier wel echt een verbetering in. Top!

A. Pijl
A. Pijl
1 jaar geleden

Jammer dat een deel van de inwoners heel erg negatief reageren op de voorlopige visie.
In deze visie zitten best elementen die het centrum beter maken en passen in de tijd.
Voor mij hoeft de ring niet het gehele jaar auto vrij te zijn. Een periode van 1 april tot 1 oktober met een bloktijd van 10.00 uur tot 21.00 uur zou goed passen en geeft ook mogelijkheden om voor 10.00 met de auto de ring te bezoeken.
Het hek rond de kerk moet blijven. Het gebruik van de kerktuin (mits de kerk hiermee instemt) voor rustplekken (geen horeca) om hier rustig te kunnen verblijven (bezinningsplekken) zou een mooie aanvulling voor de ring kunnen zijn.
Al jaren wordt deze kerktuin door de Kerk en andere verenigingen af te toe al gebruikt voor (rommel) markten. Tegen dit gebruik is nimmer bezwaar gemaakt en begrijp nu niet de commotie die hier nu naar voren wordt gebracht. Maar nogmaals gemeld, alleen met toestemming van de Kerk en uitsluitend voor rustplekken.
Uitbreiding van terrassen in de ring is ook nodig nu het herhaaldelijk voorkomt dat bestaande terrassen vol zitten en mensen de ring verlaten omdat ze geen plekje kunnen vinden.
De school en het sportcomplex/verenigingsgebouw de Dorpstienden integreren in één multifunctioneel gebouw is een prima idee mits de sport- en zaal oppervlakte van de huidige locatie niet in m2 minder gaat worden. De vrijkomende ruimte zou ik volledig benutten voor parkeervoorzieningen en niet voor het bouwen van woningen op deze locatie (geeft nog meer behoefte aan parkeerruimte en meer autoverkeer).

De parkeerruimte bij Kruitvat opheffen en omzetten naar een plein zou de kwaliteit van deze omgeving aanmerkelijk toenemen en minder rommelige en onoverzichtelijke situaties geven mede veroorzaakt door de verkeersdrukte op dit punt.

Ring wel openhouden voor het fietsverkeer en daarvoor goede en duidelijke fietsstallingen op diverse plekken in de ring realiseren.

Verder betere en duidelijke verwijzingen aanbrengen voor parkeren op het parkeerterrein achter de Achterweg. Hier wordt nog onvoldoende gebruik van gemaakt.

De Broekweg wijzigen in eenrichtingverkeer lijkt mij niet aanbevelenswaardig nu deze ook wordt gebruikt door de streekbus. Je zou dan eerst moeten onderzoeken of we niet ergens aan de rand van Ouddorp een totaal nieuw groot busstation kunnen realiseren zoals bijvoorbeeld in Oude Tonge is gemaakt. Dan ook geen last meer van de bussen die door Ouddorp gaan over drukken en smalle wegen.

Het blijft heel erg lastig om het drukke en overlast gevende autoverkeer volledig uit het centrum en omliggende straten te weren. Daarvoor is het gebied te vol en zijn er alleen smalle en niet breder te maken straten. Ook zijn er niet meer in de directe omgeving alternatieven aanwezig om het drukke verkeer op te lossen en meer parkeer ruimte te realiseren behoudens de ruimte achter de voormalige chicoreifabriek aan het Smalle Einde. Dit zou overigens ook een goede bouwlocatie (appartementen) kunnen zijn voor woningen voor ouderen. Dan komen op andere plekken vermoedelijk weer woonruimte vrij voor onze jongeren.

Al met al een puzzel om alles een goed plekje te geven en hier overeenstemming over te bereiken. Niets doen is geen oplossing en zou ons op termijn spijt geven als de nu gereserveerde gelden elders op het eiland worden uitgegeven en niet meer beschikbaar zijn als blijkt dat we later spijt krijgen dat we nu of op korte termijn niets doen.

M. van Heest
M. van Heest
1 jaar geleden
Antwoord aan  A. Pijl

Helemaal eens met deze reactie. Fijn dat er geïnvesteerd wordt in het dorpscentrum en alle inwoners en bezoekers ook in de toekomst goed en veilig gebruik kunnen blijven maken van alle voorzieningen. De dorpsring niet het hele jaar afsluiten voor verkeer, maar van 1 april tot 1 oktober met bloktijden lijkt mij ook voldoende. Verder ben ik ook tegen woningbouw op de huidige locatie van de school. Deze ruimte inzetten voor parkeerplaatsen is veel logischer en hard nodig! Een andere busroute, meer naar de rand van het dorp, zou een goede oplossing zijn voor de Broekweg, waardoor het toepassen van eenrichtingsverkeer hier wellicht niet nodig is. Daar kleven ook nadelen aan.